3 tot 5 spelers leiden groepen piraten uit de Zuidzee en proberen de positie van kapitein te bemachtigen op vijf schepen die samen een kleine piratenvloot vormen. Waarom? Nou, dat is duidelijk: de kapiteins krijgen het grootste deel van de buit.
Alle kaarten (in verschillende kleuren en genummerd van één tot vijftien) worden geschud en uitgedeeld (minder als je met minder spelers speelt). Nadat de troefkleur is bepaald, volgt een traditioneel trucenspel. Wanneer een speler een slag wint, mag hij een van zijn matrozen op de kapiteinspositie van het schip plaatsen dat overeenkomt met de kleur van de slag. Als die positie al bezet is, moet de andere speler de plek vrijmaken. Dat kan er soms toe leiden dat een matroos overboord wordt gegooid – maar hij ligt niet uit het spel, hij zoekt veiligheid op een eiland. Hoe meer matrozen dit overkomt, hoe groter hun kans om weer aangenomen te worden.
Aan het einde van het spel zijn de kapiteins en matrozen op de schepen punten waard – matrozen die op eilanden zijn gestrand zijn minpunten waard. Minpunten worden ook toegekend als een speler veel slagen wint tijdens het spel – daarom kunnen deze gewonnen slagen ook worden doorgegeven.
Bekijk Hispaniola op Boardgamegeek